5 tips voor een waterdicht re-integratieproces
Als loopbaanprofessional wil je cliënten niet alleen snel, maar vooral duurzaam laten terugkeren naar het werkveld. Een goed ingericht re-integratieproces is hiervoor onmisbaar. Een duidelijk en zorgvuldig traject geeft de cliënt vertrouwen en structuur, terwijl jij als loopbaanprofessional overzicht houdt over het proces en tijdig kunt bijsturen waar nodig. In deze blog geven we je onze favoriete tips voor een waterdicht re-integratieproces. Maar we beginnen bij het begin!
Wat is een re-integratieproces?
Het re-integratieproces is het volledige traject waarin een werknemer die is uitgevallen stap voor stap wordt geholpen om terug te keren naar passend werk. Dit kan terugkeren naar de eigen functie zijn, maar het kan ook betekenen dat er een andere functie voor de cliënt wordt gezocht – binnen of buiten de organisatie waar diegene werkzaam is. Het doel van re-integratie is altijd om iemand duurzaam terug te laten keren, waarbij er goed wordt gekeken naar iemands belastbaarheid en mogelijkheden. Een re-integratieproces omvat dus de gehele re-integratie begeleiding, van het moment van uitvallen tot het terugkeren naar werk.
Hoe verloopt een re-integratieproces?
Re-integratie begeleiding bestaat uit een aantal vaste stappen. De Wet verbetering poortwachter stelt verplichtingen voor zowel de werkgever als de werknemer (cliënt) binnen deze re-integratie begeleiding. Deze verplichtingen houden beide partijen gericht op hetzelfde einddoel: herstel en werkhervatting. Ondanks de verplichtingen die voortkomen uit de Wet verbetering poortwachter, is natuurlijk ieder traject uniek. Re-integratie begint daarom bij de probleemanalyse. Deze wordt uitgevoerd door een bedrijfsarts, om vast te stellen wat de cliënt nog wel kan en wat niet. Vervolgens wordt er een plan van aanpak opgesteld. In dit document leggen de werkgever en cliënt concrete afspraken vast over de doelen, de stappen en de evaluatiemomenten binnen de re-integratie. Tijdens de uitvoering van het plan van aanpak worden vervolgens regelmatige evaluaties ingepland, om te kijken of de afspraken haalbaar zijn en of er bijsturing nodig is in de re-integratie begeleiding.
Welk cliëntvolgsysteem past bij jouw organisatie?
Na veel implementaties weten wij inmiddels als geen ander wat de belangrijke zaken zijn om een cliëntvolgsysteem te selecteren dat écht in jouw voordeel werkt. Deze ervaringen zijn uitgewerkt in dit handige e-book.
5 tips voor een waterdicht re-integratieproces
Een re-integratie traject valt of staat met duidelijk afspraken, een helder overzicht en een nauwe samenwerking. Met onderstaande tips wordt het re-integratie traject niet alleen overzichtelijker, maar ook efficiënter en succesvoller.
Tip 1: Zorg voor duidelijkheid vanaf dag één
Heldere communicatie is de basis. Bespreek vanaf de eerste dag wat er verwacht wordt, welke stappen er gaan komen en wie waar verantwoordelijk voor is. Maak afspraken over doelen en contactmomenten, zodat de cliënt precies weet waar hij of zij aan toe is.
Tip 2: Houd overzicht met een helder stappenplan
De Wet verbetering poortwachter schrijft specifieke verplichtingen en deadlines voor. Door deze op te nemen in een overzichtelijk stappenplan, voorkom je dat er iets over het hoofd wordt gezien. Dit geeft de cliënt rust en duidelijkheid, terwijl je als loopbaanprofessional weet dat alles volgens de regels verloopt.
Tip 3: Werk samen met alle betrokken partijen
Een re-integratieproces is een samenspel tussen cliënt, werkgever, HR, de arbodienst en een re-integratiecoach. Al deze partijen moeten de voortgang regelmatig met elkaar afstemmen. Door korte lijntjes te hanteren in de communicatie en transparante afspraken aan te houden, verloopt het re-integratieproces soepeler en is er sneller duidelijkheid over de noodzaak van eventuele bijsturing.
Tip 4: Maak rapportage en documentatie eenvoudig
Wanneer organisaties gebruik blijven maken van losse Word- en Excel-bestanden, ontstaat vaak dubbel werk en raakt het overzicht zoek. Ook is deze werkwijze gevoelig voor fouten en is het lastig om het AVG-proof te houden. Door alle rapportages en dossiers centraal en online te beheren, blijf je grip houden op afspraken, verplichtingen en voortgang. Daarbij bespaar je ook nog eens veel tijd!
Tip 5: Gebruik de juiste tools
De juiste software kan het verschil maken tussen een onoverzichtelijk re-integratie traject of een gestroomlijnd re-integratieproces. Met een cliëntvolgsysteem wordt het eenvoudig om afspraken vast te leggen, taken te beheren en alle betrokkenen inzicht te geven. Zo houd je niet alleen overzicht, maar maak je het proces ook efficiënter en transparanter.
Re-integratie software: Zo helpt Rapasso
De slimme en gebruiksvriendelijke re-integratie software van Rapasso ondersteunt organisaties bij iedere stap in het re-integratieproces. Deze biedt de mogelijkheid om een centraal cliëntdossier op te stellen, waarbij alle informatie op één plek en altijd up-to-date beschikbaar is. Dankzij de automatische meldingen van de re-integratie software zul je ook nooit meer een deadline of verplichte stap in het proces missen. Wil je graag eenvoudig rapportages creëren? Ook dat doe je in Rapasso met slechts één klik op de knop. Omdat we bij Rapasso privacy vooropstellen, is onze software volledig afgestemd op AVG-proof werken.
Succesvol re-integreren met Rapasso
Een waterdicht re-integratieproces vraagt om duidelijke afspraken, overzicht en samenwerking. Met de juiste tools wordt dit niet alleen gemakkelijker, maar ook effectiever. Rapasso helpt organisaties en cliënten om samen sneller en duurzaam terug te keren naar passend werk. Wil je zelf ervaren hoe Rapasso jouw re-integratieproces kan ondersteunen? Vraag dan een demo aan!
Meer weten over Rapasso?
Vraag een vrijblijvende demo aan en zie wat Rapasso voor je kan betekenen.
Wij scoren een 9.4 op klanttevredenheid – 100% beveelt ons aan