8 Aug 2024

Welke soorten verzuim zijn er en hoe pak je deze aan?

Het ene verzuim is het andere niet. Het is daarom belangrijk om te weten met welke soorten verzuim je te maken kunt krijgen als werkgever zijnde en hoe je deze kunt aanpakken. We nemen je dan ook mee langs de verschillende soorten verzuim. Maar eerst; Wat is verzuim nu concreet?

Wat is verzuim?

Op het moment dat een medewerker afwezig is van het werk als gevolg van ziekte, een ongeval of persoonlijke omstandigheden, noemen we dit verzuim. In de meeste gevallen spreken we van ziekteverzuim, waarbij een medewerker zelf dus fysieke en/of mentale beperkingen ervaart, die ervoor zorgen dat het werk (tijdelijk) niet kan worden uitgevoerd. Veel verzuim binnen een organisatie is niet wenselijk, gezien dit een negatieve invloed heeft op de productiviteit en de kosten. Valt een medewerker toch langere tijd uit? Dan moet er een re-integratie traject worden opgestart, om de medewerker weer terug te helpen naar de werkvloer. In Nederland bestaat er speciale wet- en regelgeving om verzuim te beperken en op te lossen. De Wet verbetering poortwachter is hier de bekendste van, welke werkgevers en medewerkers oplegt om verzuim te minimaliseren en re-integratie te bevorderen.

Welke soorten verzuim zijn er?

Afhankelijk van de problematiek van de zieke medewerker, kun je als werkgever te maken krijgen met verschillende soorten verzuim. Deze zijn op te delen in drie categorieën: het kortdurende verzuim, het frequent kortdurende verzuim en het langdurige verzuim. Hieronder lichten we al deze soorten verzuim toe.

Kortdurend verzuim

Iemand die last heeft van een griepje of verkoudheid, is vaak binnen een week weer terug te vinden op de werkvloer. We noemen dit dan een kort verzuim. Een kortdurend verzuim is het minst schadelijke verzuim voor het bedrijf, omdat er geen grote verliezen worden ervaren in de productie of de loondoorbetaling. Daarnaast hoef je bij een kortdurend verzuim veelal geen vervanging in te schakelen, omdat de werkzaamheden snel weer worden opgepakt. Kortdurend verzuim is dus het minst schadelijke verzuim, maar ook het meest voorkomende en onvermijdelijke verzuim. Iedereen is immers wel eens ziek. Het kortdurend verzuim is dan ook vaak een soort verzuim waar de werkgever bij voorbaat al rekening mee houdt als ‘standaard risico’ als er medewerkers worden aangenomen.

Frequent kortdurend verzuim

Op het moment dat een medewerker op regelmatige basis verzuim aanvraagt, spreken we niet meer van kortdurend verzuim, maar van frequent kortdurend verzuim. Een verkoudheid of griepje is bij dit type verzuim vaak niet meer de hoofdoorzaak. In de praktijk blijken stress, een te hoge werkdruk of spanningen op de werkvloer vaker reden van het frequent kortdurend verzuim te zijn. Maar ook privéproblemen kunnen tot dit verzuim leiden. Omdat deze redenen eenvoudig kunnen leiden tot een langdurig verzuim, is het frequent verzuim voor werkgevers een ‘red flag’ die actie vereist. Door dit verzuim tijdig te herkennen, kunnen werkgevers voorkomen dat het omslaat in langdurige uitval. Wel is het belangrijk om dan direct de oorzaak op te sporen en de juiste ondersteuning te bieden om de oorzaak (gedeeltelijk) op te lossen. Communicatie met de medewerker in kwestie is hier essentieel.

Langdurig verzuim

Duurt het verzuim langer dan zes weken? Dan noemen we dit een langdurig verzuim. Dit is ook direct het punt waarop er een re-integratie traject gestart moet worden, om de medewerker terug te helpen naar de arbeidsmarkt. Bij dit langdurige verzuim komt ook Wet verbetering poortwachter om de hoek kijken. Vanaf dit punt ben je wettelijk verplicht, evenals jouw medewerker, om inspanning te verrichten aan de re-integratie. Doordat de kosten van dit traject bij de werkgever liggen, kunnen de verzuimkosten behoorlijk oplopen. Denk aan doorbetaling van loon en betaling van de nodige vervangers.

 

Wat is gekleurd verzuim?

Om aan te duiden wat de reden is dat een medewerker verzuim aanvraagt, kun je de verschillende soorten verzuim onderverdelen in kleuren. Dit noemen we ook wel gekleurd ziekteverzuim. Gekleurd ziekteverzuim helpt bij het inzichtelijk maken van de redenen die de medewerker heeft om zich ziek te melden. We werken hierbij met vier kleuren: wit, zwart, grijs en roze. We leggen je uit wat deze kleuren verzuim betekenen, met behulp van het volgende overzicht.

Wit verzuim

Bij wit verzuim is de medewerker echt ziek. De medewerker is niet in staat om te komen werken en meldt zich daarom af. Wit verzuim houdt dus in dat de medewerker zich terecht ziek meldt en dat dit voor iedereen de beste keuze is. Redenen hiervan, kunnen variëren van een heftige griep tot herstel na een operatie.

Zwart verzuim

Tegenover wit verzuim staat zwart verzuim. Een ziekmelding wordt als zwart verzuim gezien, op het moment dat de ziekmelding onterecht wordt gedaan. De medewerker had dus gewoon kunnen werken, maar meldt zichzelf af – bijvoorbeeld om voor een ziek familielid te zorgen of er een dagje op uit te gaan, terwijl ze geen verlof hebben gekregen. Ontdek je als werkgever zwart verzuim, dan kan dit (na een waarschuwing) recht geven op het ontslaan van de medewerker.

Grijs verzuim

Grijs verzuim is letterlijk het ‘grijze gebied’ van verzuim. In dit geval meldt de medewerker zich ziek, terwijl dit misschien niet direct nodig was geweest. De medewerker voelt zich bijvoorbeeld niet zo fit door een lichte hoofdpijn of verkoudheid, maar had met de juiste hulpmiddelen nog wel kunnen werken. Grijs verzuim is niet gewenst en kan het beste worden aangepakt door goede gesprekken met de desbetreffende medewerker te voeren.

Roze verzuim

Ook roze verzuim is niet gewenst. De medewerker is dan namelijk echt ziek, maar komt toch naar het werk. Hierdoor ontstaat een grote kans dat collega’s ook besmet worden en dat de medewerker zelf niet uitziekt en herstelt, waardoor deze langdurig kan uitvallen. Het is daarom belangrijk om bij medewerkers aan te kaarten dat roze verzuim het beste voorkomen kan worden en dat een omslag naar wit verzuim in geval van ziekte beter is.

Ondersteuning bij verzuimmanagement

Rapasso ondersteunt jou bij het managen van verzuim met de unieke Poortwachtermodule. Wil je meer weten? Download de factsheet!

Downloaden

Hoe ga je om met verzuim binnen jouw bedrijf?

Iedere organisatie wil toewerken naar zo min mogelijk verzuim. Om dit te realiseren, is het belangrijk om vast te stellen met welk soort verzuim je te maken hebt en wat de achterliggende oorzaken zijn. Betreft het langdurig verzuim? Start dan tijdig met re-integratie trajecten, om loonsancties te voorkomen. Verder kun je medewerkers ondersteunen met voldoende ergonomische middelen en stressmanagement, om fysieke en mentale overbelasting te beperken. Met regelmatige feedback en trainingen, werk je samen toe naar een gezonde werkcultuur en duurzame inzetbaarheid. Tevens kun je met innovatieve technologieën duurzame inzetbaarheid en verzuimpreventie realiseren.

Krijg grip op verzuim binnen jouw onderneming met Rapasso

Met Rapasso kun je eenvoudig verzuim registreren, analyseren en rapporteren. Op die manier bespaar je veel tijd op het maken van een verzuimdossier en beperk je eventuele fouten. Door middel van gepersonaliseerde verzuimbegeleiding en automatisering van administratieve taken, vermindert Rapasso de werkdruk. Om enkel nauwkeurige data voor de medewerker in te voeren, is het belangrijk dat je volledig op de hoogte bent van het soort verzuim en de reden van uitval. Om je te helpen bij het verkrijgen van deze informatie, schreven we een aparte blog over dit thema: Krijg grip op verzuim door het uitvragen van 10 aspecten.

Ben je ook toe aan de volgende stap in verzuimmanagement en wil je efficiënt, nauwkeurig en overzichtelijk te werk gaan? Vraag dan een demo aan of neem contact met ons op nemen. We laten je met plezier alle mogelijkheden van het Rapasso platform zien!

Ondersteuning bij verzuimmanagement

Rapasso ondersteunt jou bij het managen van verzuim met de unieke Poortwachtermodule. Wil je meer weten? Download de factsheet!

Downloaden