Net dat stapje extra zetten voor de cliënt. Dat vinden ze bij MCZ vanzelfsprekend. Wij vinden het bijzonder. Daarom zijn wij het gesprek met MCZ aangegaan. MCZ legt de focus op uniformiteit en kwaliteit. Zo bereiken zij een hoge klanttevredenheid.
MCZ is het eerste (van oorsprong) Zeeuwse re-integratiebureau van Nederland. Waar ze klein begonnen zijn ze inmiddels behoorlijk gegroeid. Met klanten door heel Zuid-Nederland stromen de aanvragen flink binnen. Een team van zes vaste coaches en een flexibele schil van zes zzp’ers nemen deze aanvragen op zich. In dit team bevinden zich arbeidsdeskundigen en re-integratiecoaches met ieder een eigen specialisme. Dit team wordt aangevuld door een bedrijfscounselor, zij houdt zich bezig met het coördineren van Spoor 2 trajecten en natuurlijk bedrijfscounseling. Verder houdt MCZ zich bezig met UWV-trajecten en werk voor verzekeraars.
MCZ richt zich op uniformiteit en daarmee op kwaliteit. Geen uniformiteit in hoe de coaches zijn, want iedereen is verschillend, maar uniform werken. Zo blijven ze kwaliteit leveren. Hierbij is het belangrijk dat de aandacht blijft bij de begeleiding. Deze werkwijze waarderen de klanten enorm. Dit zie je terug in het klantenbestand dat vooral bestaat uit vaste klanten.
Digitalisering is al enkele jaren een groot thema binnen de arbeidsmarkt. Gemakken als Teams hebben ervoor gezorgd dat iedereen, ook MCZ, efficiënter kan werken. Maar wat MCZ als minder goede trend ervaart is dat administratiewerk uit de hand begint te lopen. Dit zie je in alle beroepen. Overal is iedereen te veel bezig met de administratie. Waar eerder een verhouding was van 80% mensenwerk en 20% administratie lijkt dit tegenwoordig omgedraaid te zijn. Dit moet volgens MCZ weer snel veranderen. Een ontwikkeling die hierbij een rol kan gaan spelen is AI. AI staat voor artificiële intelligentie (of kunstmatige intelligentie), dit is de mogelijkheid van een machine om mensachtige intelligentie na te bootsen. Je ziet dat AI steeds meer werk kan overnemen. De hoop is dat dit ook gaat gelden voor administratiewerk. Zo wil MCZ zich weer volledig kunnen richten op mensenwerk. Dat is waar ze mee bezig willen zijn. Ook wordt er een verschuiving waargenomen in de beroepssoorten; waar beroepen verdwijnen wegens automatisering komen er andere, nieuwe beroepen juist naar boven. Zo blijft er altijd werk.
Goed kunnen documenteren, het werk in de basis kunnen vergemakkelijken en uniformiteit. Die aspecten zijn voor MCZ het belangrijkst. Nu werd er bij MCZ al langer met Rapasso gewerkt, maar echt efficiënt werd het nog niet ingezet. Het cliëntvolgsysteem was er, maar het was onvoldoende ingericht. De wensen werden daarom zo goed mogelijk doorgevoerd. Nu kan het bedrijf er veel uithalen. De coaches houden het goed bij en dat zorgt voor een goede kijk op de trajecten. Vooral het cliëntportal en de dashboards vinden de coaches fijn om mee te werken.
Rapasso is volgens MCZ gemakkelijk in gebruik en kent weinig geheimen. De coaches kunnen er dan ook vaak binnen een zeer korte al goed mee overweg. Natuurlijk zijn er altijd dingen die je tijdens het werk tegenkomt. Een wensenlijstje is daarom zeker nog wel aanwezig. Onder andere de wens om het systeem nog meer te koppelen aan de werkzaamheden van het bedrijf. Het beperken van administratief werk, met name bij het maken en verzenden van de voortgangsrapportages, staat met stip op nummer één. De administratie is een aspect waar coaches erg tegenop zien en waar ze snel op afknappen. Dit is natuurlijk niet de bedoeling – het werk moet leuk blijven. Gelukkig is deze automatisering grotendeels haalbaar en gaat Rapasso ermee aan de slag.
MCZ heeft nog een aantal wensen om zo meer uit Rapasso te halen. Dat Rapasso dit meteen oppakt bewijst waarom MCZ zichzelf omschrijft als een tevreden klant. De helpdesk is altijd goed bereikbaar waarmee het bedrijf goed wordt geholpen. Over de samenwerking is het bedrijf dan ook erg enthousiast. Door het werken met Rapasso is er binnen MCZ uniformiteit ontstaan. Daarnaast is het overzicht, dat eerder ontbrak, nu wel aanwezig. De coaches zijn nu ‘gedwongen’ om na een gesprek 10 minuten de tijd te pakken om een verslag te maken. Wanneer goed gebruikt, en dat gebeurt bij MCZ, wordt het omschreven als een prachtige tool.
Voor alles is en blijft verbetering aanwezig, binnen ieder vak en ieder bedrijf. Voor nu start Rapasso met het automatiseren van het administratiewerk, zodat MCZ zich weer bezig kan houden met de eigen passie; mensenwerk.
Feedback zoals die van MCZ biedt Rapasso de mogelijkheid om nog meer wensen van klanten te realiseren en daar zijn we dankbaar voor. We bedanken MCZ voor de openheid, de eerlijke feedback en de fijne samenwerking.
De term duurzame inzetbaarheid is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de wereld van bedrijfsvoering en -strategie. Bewezen is echter wel, dat duurzame inzetbaarheid in de praktijk niet altijd zo eenvoudig is als het klinkt. In deze blog geven we je daarom inspiratie en voorbeelden, zodat jij zelf met duurzame inzetbaarheid aan de slag […]
Het ene verzuim is het andere niet. Het is daarom belangrijk om te weten met welke soorten verzuim je te maken kunt krijgen als werkgever zijnde en hoe je deze kunt aanpakken. We nemen je dan ook mee langs de verschillende soorten verzuim. Maar eerst; Wat is verzuim nu concreet? Wat is verzuim? Op het […]
Jouw gegevens, jouw inzichten! Heb je behoefte aan duidelijke en overzichtelijke managementinformatie om inzicht te krijgen in bedrijf prestaties? Met Rapasso en een business intelligence (BI) tool krijg je precies die inzichten die je nodig hebt, snel en eenvoudig! Wat is een BI-tool en wat heb je daaraan? Een BI-tool is een slim hulpmiddel dat […]