Grip houden op zzp’ers? Zo krijg je inzicht in uren en kwaliteit.
Zzp’ers inschakelen om cliënten te begeleiden als de werkdruk stijgt: Het is tegenwoordig heel gebruikelijk. Het biedt de nodige flexibiliteit en maakt het tegelijkertijd mogelijk om snel op te schalen en af te schalen op het gebied van mankracht. De keerzijde van zzp’ers inschakelen is dat het ook risico’s met zich meebrengt. Denk aan het gebrek aan inzicht in de begeleiding, de uren die hierin geïnvesteerd zijn en de resultaten. In deze blog leggen we daarom uit waarom inzicht in de zzp urenregistratie zo belangrijk is, welke uitdagingen organisaties hierbij ervaren en hoe je met Rapasso wél het overzicht over uren, kwaliteit en resultaten behoudt.
Waarom inzicht in zzp-werkzaamheden belangrijk is
Zonder een centraal systeem om de werkzaamheden vast te leggen, is het lastig om te volgen wat er precies gebeurt. Veel bedrijven ervaren dan ook dat ze de regie verliezen als zzp’ers worden ingeschakeld om te ondersteunen bij begeleidingstrajecten. Welke cliënten worden begeleid? Hoeveel uren zijn er besteed? Worden de afgesproken doelen gehaald? Het zijn allemaal vragen die alleen beantwoord kunnen worden vanuit een efficiënte organisatie – te beginnen met de urenregistratie zzp-proof maken. Als urenlijsten handmatig worden bijgehouden, rapportages te laat binnenkomen en kwaliteitsinformatie verspreid raakt over mailtjes, Excel en losse notities, ontstaan er problemen. Inzicht ontbreekt en de samenwerking met zzp’ers verandert al gauw in een kwestie van vertrouwen. Samenvattend ben je als organisatie dus afhankelijk van externe krachten, maar verlies je ondertussen de grip op uitvoering, de uren en de kwaliteit – de inzet van zzp’ers wordt een ‘black box’. Om dit te voorkomen is inzicht in de werkzaamheden en urenregistratie van zzp’ers essentieel.
De grootste uitdaging bij inzet van zzp’ers
Bij de inzet van zzp’ers lopen organisaties vaak tegen dezelfde knelpunten aan. Het gevolg is dat de backoffice of managers meer tijd kwijt zijn aan het zoeken en controleren van informatie dan aan het verbeteren van de dienstverlening. En hoewel elk team of traject anders is, komen deze uitdagingen steeds terug:
- Onvoldoende inzicht in lopende begeleidingstrajecten – Er is geen real-time overzicht van wie met welke cliënt werkt en in welke fase een traject zich bevindt.
- Geen eenvoudige urenverantwoording – Uren worden handmatig gedeeld, via Excel of e-mail. Dit is foutgevoelig en tijdrovend.
- Kwaliteit en resultaten zijn moeilijk te meten – Zonder eenduidige rapportage of gestandaardiseerde feedback blijft het lastig om prestaties te beoordelen.
- Versnipperde informatie – Notities, evaluaties en afspraken worden op verschillende plekken doorgevoerd, waardoor de informatie niet wordt geborgd.
Voor beweging op de arbeidsmarkt
Rapasso ontzorgt, verbindt en maakt gemakkelijk. Wij geloven dat iedereen duurzaam inzetbaar is. Benieuwd hoe Rapasso jou kan helpen? Download dan nu de brochure.
Zzp urenregistratie en verantwoording in één systeem
Urenregistratie zzp-proof maken en werkzaamheden gemakkelijk kunnen volgen, doe je met Rapasso. Ons platform maakt het mogelijk om urenregistratie, rapportage en voortgangsregistratie samen te brengen in één overzichtelijk systeem. Zzp’ers voeren hun persoonlijke zzp urenregistratie direct door bij de desbetreffende cliënt of activiteit. Hierdoor zijn alle gegevens automatisch beschikbaar voor de organisatie. Geen losse Excel-bestanden of e-mails meer, maar een transparant overzicht waarin iedereen werkt met dezelfde actuele informatie. Dankzij handige overzichten zie je direct de urenverantwoording van zzp’ers voor een specifiek traject en hoe de voortgang eruitziet. Dit scheelt niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat beslissingen genomen kunnen worden op basis van betrouwbare data. Zo haal je de controle over de inzet en kosten weer terug naar de organisatie en kun je toch de flexibiliteit van zzp’ers blijven benutten.
Kwaliteit bewaken met data en feedback
Naast de zzp urenregistratie, geeft Rapasso ook inzicht in de uitgevoerde werkzaamheden, data en feedback. Hierdoor wordt het eenvoudiger om cliënttevredenheid te meten en onderzoeken. Maar ook het inzicht in de prestaties per traject of zzp’er groeit. Met de beschikbare data kun je namelijk trends herkennen: Waar lopen cliënten vast, welke begeleiders boeken bovengemiddelde resultaten en waar is extra ondersteuning nodig? Op die manier behoud je zelf het overzicht en kun je meer kwaliteitsborging en een uniforme werkwijze garanderen.
Grip op samenwerking met Rapasso
Rapasso is ontwikkeld op basis van overzicht, transparantie en kwaliteit – ook als je met zzp’ers werkt. Behalve een heldere urenregistratie zzp-proof maken, kun je van vele andere mogelijkheden profiteren:
- Eén centraal platform voor registratie, communicatie en kwaliteitscontrole.
- Volledige borging van cliënt- en begeleidingsinformatie, zodat kennis niet verdwijnt wanneer iemand vertrekt.
- Minder administratie, meer overzicht. Handige urenregistratie, rapportages en feedback besparen tijd en verminderen fouten.
- Een flexibel abonnement voor zzp’ers, zodat je alleen betaalt voor de werkelijke inzet.
Zo blijft het eenvoudig om samen te werken met zzp’ers, zonder dat je grip verliest op de uitvoering of de kwaliteit van het werk. Wil je weten hoe Rapasso jouw organisatie kan helpen bij het behouden van overzicht en kwaliteit in trajecten met zzp’ers? Ontdek de opties met een vrijblijvende demo.
Meer weten over Rapasso?
Vraag een vrijblijvende demo aan en zie wat Rapasso voor je kan betekenen.
Wij scoren een 9.4 op klanttevredenheid – 100% beveelt ons aan