Het onderwijs is continu in ontwikkeling. Logisch dus dat medewerkers soms op zoek zijn naar een andere plek. Net als de sector veranderen ook de factoren die ervoor zorgen dat medewerkers uit het onderwijs succesvol zijn binnen de functie. Om ervoor te zorgen dat iedereen passende arbeid blijft uitvoeren zet het onderwijs steeds vaker mobiliteitstrajecten in. Dit dient de arbeidsmobiliteit te verhogen.
De mobiliteit in het onderwijs ligt relatief gezien laag. Meestal kiezen medewerkers binnen het onderwijs voor een functie als leerkracht voor het leven. Mocht mobiliteit al ter sprake komen, dan vindt loopbaanverandering vaak plaats binnen een bepaalde cirkel. Denk hierbij aan een nieuwe functie binnen dezelfde organisatie, regio of sector. Toch is een leven lang lesgeven niet voor iedere leerkracht weggelegd. Sommige leerkrachten zullen de ambitie hebben om een heel ander vak uit te gaan oefenen. Of ze kunnen simpelweg het lesgeven niet meer vol houden wegens fysieke of mentale redenen. De focus ligt daarom ook in de onderwijssector steeds meer op mobiliteitsbeleid. Dit om:
De wereld rondom het onderwijs is constant in beweging. Technologische ontwikkelingen, milieuaspecten en diverse culturen vliegen één voor één voorbij. Dit vraagt om ontzettend veel flexibiliteit van onderwijsinstellingen en van de leraren. Daarom ligt de focus, naast de lesstof, ook bij de kennis en kunde van de leraren. Door als flexibele onderwijsinstelling in een snel wijzigende sector te handelen verhoogt de arbeidsmobiliteit in het onderwijs. Belangrijk hierbij is het aanbieden van bijscholingsmogelijkheden aan de leerkrachten. Zijn de leerkrachten op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen binnen of buiten het lokaal? Dan zullen werkgevers in het onderwijs de gewenste kwaliteit aan kunnen bieden.
Op de hoogte zijn van alle trends en ontwikkelingen die zichtbaar zijn op de arbeidsmarkt. Dat wordt er als medewerker in het onderwijs van je verwacht. Het onderwijs verandert namelijk continu. Om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen is er slechts één optie; de veranderende functies bijbenen door middel van bijscholing. Vanuit de onderwijsinstellingen en de overheid worden steeds meer leermogelijkheden aangeboden. Door de leerkrachten voor te bereiden op het lesgeven van de toekomst blijven ze duurzaam inzetbaar. Zo krijgen ze het gevoel nog even mee te kunnen in het vakgebied. Dit behoudt de kwaliteit van het onderwijs en de motivatie van de leerkrachten tegelijkertijd.
Kiest een leerkracht ervoor om toch afscheid te nemen van de huidige functie? Dan is het belangrijk om te kijken naar de loopbaanveranderingen die goed passen bij de persoon in kwestie. Dat iemand stopt als leerkracht betekent namelijk niet altijd dat het onderwijzen volledig verleden tijd moet zijn. Met de kennis en ervaringen uit het onderwijs kunnen er andere carrières worden nagestreefd waarbij onderwijzen toch een essentieel thema is. Denk bijvoorbeeld aan privéleraar, docent voor leerkrachten, ontwikkelingsspecialist bij onderwijsinstellingen of jeugdwerker.
Het vinden van de juiste stap in de loopbaancarrière kan lastig zijn. Een loopbaancoach ondersteunt hierbij. Met de juiste tools en een eenvoudig cliëntvolgsysteem kan zowel de werkgever als de werknemer bijhouden welke trainingen er precies zijn afgerond en welke potentie en ambities er bestaan voor de toekomst. Gezamenlijk wordt er dan altijd een geschikte overgang georganiseerd.
Dat de krapte op de arbeidsmarkt, met name, de publieke sectoren hard treft is geen nieuws. Het oplossen van deze krapte wordt vaak gezocht in het aantrekken van nieuw personeel. Tot nu toe heeft dit nog niet het gewenste effect getoond. Is het tijd om het roer om te gooien en de krapte op de […]
Van België naar Zweden en van Zweden naar Nederland: het huis van Matthijs kende veel postcodes. Het échte thuis, dat vond hij enkele jaren geleden in ons mooie Brabant. Inmiddels is Matthijs een afgestudeerd man en heeft hij een nieuwe uitdaging aangenomen bij Rapasso. Bye bye Sweden 10 jaar lang genoot Matthijs van prachtige uitzichten […]
AI, oftewel kunstmatige intelligentie, heeft een behoorlijke entree gemaakt in de arbeidsmarkt. Binnen steeds meer sectoren neemt AI een groeiende rol aan. Maar wat betekent AI nu daadwerkelijk voor het aantal banen in ons land? En welke gevolgen ervaren we in de arbeidsmarkt door AI? Verlies of toename van banen? AI biedt (nu al) ontzettend […]