“Wij willen gewoon met de mensen aan tafel zitten, een goed gesprek voeren en plannen maken. Daar is nu meer tijd voor” - J&C advies
22 Feb 2023

Op weg naar de arbeidsmarkt; met J&C advies

Ondernemers helpen ondernemers. Dat is het bijzondere verhaal van J&C advies. Elke dag zetten zij zich in om personen te begeleiden naar het ondernemerschap.

Maak kennis met J&C advies

J&C bestaat uit één eigenaar en een aantal zzp’ers die zich gezamenlijk inzetten op het gebied van advies en coaching. De reden dat J&C uit enkel zzp’ers bestaat is omdat zij niet geloven in ‘de medewerker in loondienst die iemand anders gaat uitleggen hoe het is om ondernemer te zijn’. De zzp’ers van J&C hebben in hun eigen praktijk dagelijks te maken met alle praktische en mentale uitdagingen van het ondernemerschap. Daarom zijn juist de zzp’ers uitermate geschikt om iemand op het ondernemerschap voor te bereiden. J&C richt zicht specifiek op advisering van ondernemers en is gespecialiseerd in het begeleiden van personen vanuit een uitkeringssituatie naar het ondernemerschap. Ook na de start zet de begeleiding voort. Dit door middel van:

  • cursussen
  • individuele begeleiding
  • hulp bij financiering

De intake is bij J&C direct gericht op het vinden van potentiële ondernemers. Zegt iemand de juiste dingen en gaan ze goed om met opbouwende werkdruk en opdrachten? Er wordt dus goed gecontroleerd of ze potentie hebben voor het ondernemerschap. Daarom staat het denken en doen als een ondernemer vanaf het eerste moment centraal. Van de personen die de gemeente aandraagt, neemt J&C slecht 70-80% op in een traject. Hiervan slaagt, afhankelijk van de economie, 65-75% erin om succesvol aan de slag te gaan als ondernemer.

De uitdagingen op het pad van J&C

De gespecialiseerde zzp’ers is de grootse kracht van J&C, maar ze schuiven de administratieve taken wel eens vooruit. De zzp’ers zijn fantastisch met mensen, maar het kan lastig zijn om dit ook op papier te laten zien. Toch zijn er veel partijen op de markt die heel goed verslagen kunnen schrijven. Dit is een gevaar voor J&C.

“Wij zijn het beste in mensen helpen, maar bij gemeentes geldt; wie schrijft die blijft.”

Het inzetten van Rapasso bij J&C – voor & na

Na de eerste gesprekken met Rapasso was J&C voor 70% overtuigd. Bij het tweede gesprek heeft Rapasso hier 100% van weten te maken. Het wederzijdse begrip ontstond. De trajecten van J&C hadden handwerk nodig. Programmeurs werden aan het werk gezet om de aanpassingen door te voeren en de eigen trajecten werden ingericht. Rapasso werd ingericht om zowel de begeleiding voor, als na de start van de ondernemer te kunnen realiseren. Beide trajecten passen goed in het cliëntvolgsysteem. Een manier om de cliënten te volgen en een goed proces creëren om verslaglegging richting gemeentes te borgen; dat was het doel.

De verslaglegging richting de gemeente kostte voorheen veel tijd. Met Rapasso gaat dit een stuk gemakkelijker. Daarnaast is Rapasso door J&C zo ingericht dat de kwartaalverslagen maandelijks worden ingevuld. Hierdoor wordt de informatie vaker in de formats gezet en is de samenvoeging tot kwartaalverslagen snel. De ‘verplichting’ om maandelijks contact met je klanten te hebben is volgens hen erg prettig en de verslaglegging is een stuk gemakkelijker geworden. Mocht de gemeente bellen voor het einde van zo’n kwartaal, dan is de informatie snel opgehaald.

“Het altijd paraat hebben van alle informatie, dat komt professioneel over.”

Het bedrijf heeft dus enige aanpassingen moeten doen, maar kon hierdoor wel professionaliseren. Door de manier waarop het cliëntvolgsysteem nu is ingericht zijn er een aantal uitdagingen in één keer getackeld. Ook het terughalen en controleren van gefactureerde uren kost veel minder tijd tegenwoordig.

“Wij willen gewoon met de mensen aan tafel zitten, een goed gesprek voeren en plannen maken. Daar is nu meer tijd voor”

Hoe ervaart J&C het contact met Rapasso?

Het starten met Rapasso was voor de eigenaar geen probleem, maar de rest van het team vond het soms wel lastig. Het bedrijf ziet daarom wel kansen in het versimpelen van de instap, zodat er minder instructie nodig is om iedereen snel te laten starten. Eenmaal Rapasso onder de knie, dan gaat het prima. Wat volgens J&C een fantastische toevoeging zou zijn is de schakeling van individuele benadering naar groepsgerichte benadering. Een actie, vergadering of huiswerkopdracht direct naar alle belanghebbenden doorzetten; dat zou hen echt helpen. Rapasso snapt deze wens en is daarom op zoek naar de ‘hoe’ om dit te kunnen integreren op een veilige en betrouwbare manier, zonder complicaties.

We bedanken J&C voor het fijne gesprek, de prettige samenwerking en de eerlijkheid.

Maak je werk gemakkelijker

Wil jij net als J&C advies ondersteuning bij de begeleiding van cliënten? Rapasso ontzorgt, verbindt en maakt gemakkelijk. Benieuwd hoe Rapasso jou kan helpen? Plan een demo.

Ik wil graag een demo