“Alles op een rijtje zetten kost nu nog maar 5 minuten per week!” - Duchatteau
8 Feb 2023

Op weg naar de arbeidsmarkt; met Duchatteau

Duchatteau is altijd op zoek naar de juiste match. Een bijzonder verhaal waar wij trots op zijn. We nemen graag de tijd voor deze mooie verhalen. ‘Op weg naar de arbeidsmarkt’ dat is het thema waar Duchatteau zich elke dag voor inzet.

Maak kennis met Duchatteau

Duchatteau heeft als hoofdtak re-integratie. Deze re-integratietrajecten pakken zij op voor het UWV en voor werkgevers. Voor werkgevers ligt de focus op spoor 2 en arbeidsdeskundig onderzoek. Voor het UWV komen de trajecten Werkfit Maken, Naar Werk en Modulaire dienstverlening aan bod. Dit alles wordt gedaan door zes medewerkers binnen het bedrijf; de bedrijfseigenaar (en meewerkend voorvrouw), vier coaches, een financieel administratief medewerker en een back office medewerker. Duchatteau is een kleinschalig bureau, precies zo als ze het willen: aandacht voor klanten, cliënten en medewerkers.

Welke uitdagingen komt Duchatteau tegen?

Het vinden van de juiste match; daar ligt volgens Duchatteau de uitdaging op de arbeidsmarkt. Er is veel vraag, maar hoe krijg je het juiste aanbod daaraan gematcht? Duchatteau maakt bij re-integratie vaak gebruik van een werkervaringsplaats om een beroep uit te proberen en om de belastbaarheid op te bouwen. Dit vindt Duchatteau een goede manier om personen kennis te laten maken met beroepen waar ze van te voren nog geen beeld over hadden. Vaak hebben juist de personen die een re-integratietraject doorlopen te maken met mentale en/of fysieke beperkingen. Aansluiting vinden is daardoor een uitdaging. Hierbij is de kennis van Duchatteau op het gebied van belastbaarheid en het vergroten daarvan het handelsmerk van het bureau.

Om alle aandacht te hebben voor de cliënt heeft Duchatteu altijd al met een systeem voor re-integratietrajecten gewerkt. Op zich ging dit prima. Alleen liep het systeem achter op ontwikkeling. Hierdoor werd er nog veel tijd besteed aan het op een rij zetten van gegevens. Dit zorgde voor onrust in het eigen hoofd en extra werk in het weekend. Ondanks dat dit geen invloed had op klanten, voldeed voor Duchatteau dat systeem niet meer. Het was daarom tijd voor een nieuw systeem. De zoektocht kwam uit bij Rapasso.

De redenen achter de keuze voor Rapasso

Het visuele aspect vindt Duchatteau erg belangrijk. Een mooie lay-out, duidelijkheid en overzichtelijkheid waren onderwerpen die zwaar meewogen in de keuze voor het nieuwe cliëntvolgsysteem. Uiteindelijk was de doorslaggevende factor de UWV module en de mogelijkheid om een eigen maatwerktraject voor spoor 2 in te richten. Met Rapasso is er meer tijd over voor de cliënt. Ten opzichte van het vorige systeem wordt er namelijk 15 uur per week bespaard aan registratietijd.

“Het gevoel dat je de boel in de vingers hebt en dat kunt laten zien, dat is niet in geld uit te drukken.”

Wat betekent het werken met Rapasso voor Duchatteau?

Voordat ze met Rapasso werkten liep Duchatteau nog wel eens risico op het missen van administratieve deadlines, zoals facturen en rapportages. Nu is alles per traject en als management informatie overzichtelijk te krijgen; van urenregistratie van de coaches tot de opdrachten. Hiermee kan Duchatteau betere (financiële) beslissingen nemen en dat geeft rust. Ook opdrachtgevers vinden het fijn dat alles zo goed geregeld is. Wanneer een opdrachtgever belt over een traject kunnen ze bij Duchatteau gemakkelijk in het systeem kijken en de vragen beantwoorden.

“Zowel het UWV als de klant ziet dat er grip en overzicht is.”

Er wordt nu ontzettend veel tijd bespaard met:

  • het gebruik van de actielijsten & geautomatiseerde workflows
  • het mailen vanuit het systeem
  • het rapporteren in de zelfgebouwde rapportageformulieren spoor 2

Communiceren en samenwerken

De opdrachten klaarzetten is tegelijkertijd eenvoudiger geworden; alles is beschikbaar en staat al in de bibliotheek. De eenheid in het systeem vinden de collega’s heel prettig – van modules tot trajecten en het zicht op onderhandenwerk. Met de instructies in de actielijsten kunnen ook nieuwe collega’s snel van start. De managementinformatie die het systeem oplevert, vind Duchatteau het allerfijnste aan Rapasso.

De samenwerking tussen Duchatteau en Rapasso

In eerste instantie ervaarde Duchatteau nog niet de verwachte overzichten. Gelukkig werd er snel aan deze verwachtingen voldaan. Sinds kort is er ook een automatische koppeling tussen Rapasso en Zoho BI, een instrument voor inzichten en analyses. Tijdens de eerste kop koffie op kantooor staat het volledige overzicht iedere ochtend klaar. Met deze koppeling is Duchatteau fan van het systeem. De tijd die ze besparen is een ware uitkomst voor het bedrijf.

“Alles op een rijtje zetten kost nu nog maar 5 minuten per week!”

Het starten met de actielijsten vond het bedrijf erg gemakkelijk. De documentenmodule daarentegen was even wennen. Deze vraagt om specifieke invulling en zorgde voor wat opstartprobleempjes. Met een beetje hulp was dit duidelijk en kon het bedrijf er snel mee uit de voeten. Duchatteau ervaart een prettige samenwerking met Rapasso.

Rapasso bedankt Duchatteau voor een eerlijk verhaal en een fijne samenwerking!

Maak je werk gemakkelijker

Wil jij net als Duchatteau ondersteuning bij de begeleiding van cliënten? Rapasso ontzorgt, verbindt en maakt gemakkelijk. Benieuwd hoe Rapasso jou kan helpen? Plan een demo.

Ik wil graag een demo